خانه / موفقیت فردی / راز طلایی اعتماد به نفس واقعی
راز طلایی اعتماد به نفس واقعی _ افزایش اعتماد به نفس _ چطور اعتماد به نفس واقعی کسب کنیم ؟
چطور اعتماد به نفس واقعی کسب کنیم ؟

راز طلایی اعتماد به نفس واقعی

اعتماد به نفس واقعی چیست؟ افزایش اعتماد به نفس یک نگرش ذهنی مبنی بر داشتن باور، اعتماد و اتکا به خود و توانایی‌های خود است. همچنین می‌توان آن را داشتن اعتماد به قدرت و قضاوت شخصی‌مان تعریف کنیم. اعتماد به نفس واقعی یعنی داشتن احساس راحتی حتی در شرایط مبهم و نامعلوم. از فقدان اعتماد به نفس گاهی به عنوان کمبود عزت نفس، کمروئی یا ترسویی هم یاد می‌شود. در این مقاله به راز طلایی اعتماد به نفس واقعی میپردازیم.

کمبود عزت‌نفس می‌تواند یکی از بزرگترین موانع افراد در مقابل توسعه شخصی آنها در جهت کسب درجات بالاتر، کسب موفقیت شغلی و رسیدن به اهداف شخصی و چشم‌اندازهایشان در زندگی باشد. کمبود در عدم اعتماد به خود و عدم تمایل به ایجاد اعتماد به نفس می‌تواند سایر تلاش‌های و زحمات شما برای موفق شدن را بی اثر کند.

اعتماد به نفس واقعی و حقیقی چیست؟

اعتماد به نفس واقعی با این نگرش همراه است که «برای رسیدن به موفقیت هر کاری لازم باشد انجام می‌دهم»، تا جایی که به خودتان قول می‌دهید تا برای رسیدن به خواسته‌ها و اهداف‌تان تا جایی که می‌توانید سخت‌تر کار کنید، مهم نیست چقدر سخت باشد.

این مقاله نیز میتواند برایتان مفید باشد : راز جذابیت

چطور اعتماد به نفس کسب کنید و عزت نفس‌تان را بهبود ببخشید؟

چطور اعتماد به نفس واقعی کسب کنیم ؟

بخش اول: مقدمه
من پیام مثبتی برای شما دارم: قطعاً هیچ کس با عزت نفس بالا به دنیا نمی‌آید. در واقع، تنها بخش کوچکی از ویژگی‌های شخصیتی ما ارثی است و بخش بزرگی تحت تاثیر جامعه، والدین و دوستان ماست. متاسفانه، ما نگرش‌ها و ویژگی‌های شخصیتی منفی بسیار زیادی را از محیط کسب می‌کنیم، فقدان اعتماد به نفس هم جزء آنهاست. بنابراین، این حقیقت دارد که اعتماد به نفس یک شخص می‌تواند به خاطر نتایج یک رویداد تغییر کند. این ثابت می‌کند که ویژگی‌های شخصیتی ما توسط ژن‌های ما تعریف نشده؛ می‌تواند به خاطر شرایط استرس‌زا به شدت تغییر کرده یا تا سطح مثبتی توسعه یابد.

این واقعیت که اعتماد به نفس مثبت ارثی نیست، خبر خوبی برای هرکسی است که می‌خواهد اعتماد به نفس‌اش را توسعه داده و عزت‌نفس‌اش را بهبود ببخشد. این توسعه شخصی جاه‌طلبانه در صورتی می‌تواند موفقیت محسوب شود که روش‌ها و استراتژی‌های درست را به کار ببندید. در نتیجه، قادر خواهید بود در هر جنبه از شخصت خودتان تغییر مثبتی ایجاد کنید.

بخش دوم: نگرش خود محدود کنندگی
در بخش اول فهمیدیم، چون اعتماد به نفس از نظر ژنتیکی مشخص نمی‌شود، هر کسی که خواهان بهبود عزت نفس باشد می‌تواند موفق شود. متاسفانه، خیلی از افراد نگرش‌ها و باورهای محدودکننده بسیار زیادی دارند، که شانس موفقیت آنها در ایجاد اعتماد به نفس را محدود می‌کند. اگر واقعاً خواهان بهبود عزت نفس و توسعه اعتماد به نفس واقعی هستید، باید از نفوذ این نگرش‌ها به رفتارتان جلوگیری کنید.

بخش سوم: شما باید آگاه باشید که …
هیچ راه میانبری که بتوانید در عرض یک هفته اعتماد به نفس واقعی کسب کنید وجود ندارد. کسب اعتماد به نفس نیازمند تلاش، تعهد، فداکاری بسیار زیادی است که باید برای توسعه خودتان سرمایه‌گذاری کنید.

نسبت به روش‌هایی که در پایین ارائه می‌دهیم، ذهنی باز داشته باشید:

بخش چهارم: عزت نفس حقیقی و اعتماد به نفس واقعی
هویت‌ تان را کشف کنید

شناخت دقیق اینکه چه کسی هستید؛ می‌خواهید به چه کسی تبدیل شوید و چه چیزی را می‌خواهید در زندگی بدست بیاورید، یک ویژگی شخصیتی ضروری برای داشتن عزت نفس حقیقی است. مخالف همین: ضعف در تشخیص ویژگی‌های مثبت و مهارت‌ها، ویژگی است که خیلی از افراد با عزت نفس پایین در آن مشترک هستند. در عوض، آنها فقط ویژگی‌های شخصیتی منفی را دیده و مدام آنها را تجسم می‌کنند. بنابراین، من از شما می‌خواهم هویت‌تان را با تمام ویژگی‌های شخصیتی مثبت، مهارت‌ها و توانایی‌ها بشناسید. یک برگ کاغذ و قلم برداشته و تمام ویژگی‌های شخصیتی‌تان که مثل افراد دیگر در مورد خودتان دوست دارید را بنویسید.

چه نوع ارزش، نگرش و ویژگی‌های شخصیتی را دوست دارید در آینده توسعه دهید؟
مشابه مورد اول، شما می‌توانید یک برگ کاغذ و قلم برداشته و تمام ارزش‌هایی که دوست دارید بابت آنها شناخته شوید را بنویسید. من مطمئن هستم شما ویژگی‌های شخصیتی زیادی که علاقه مند به توسعه آنها هستید را پیدا خواهید کرد؛ برای افزایش نتیجه، نگرش‌ها و ارزشهای شخص معروفی که می‌خواهید دوست شما شود را بنویسید. دلایل درستی که دوست دارید با این اشخاص معروف و خیالی دوست باشید را ارزیابی کنید، چه انتظاری از چنین رابطه دوستی دارید؟

توضیح: تمام ارزش‌ها و ویژگی‌های شخصیتی شخص معروفی که نوشتید، ویژگی‌های بسیار جذابی هستند که در دیگران هم به دنبالش می‌گردید. شروع به توسعه این نگرش‌ها و ارزش‌ها در شخصت خودتان کنید، در نتیجه ویژگی‌های شخصیتی مشابه مورد انتظار از شخص معروف را داشته، که شما را به سمت اعتماد به نفس واقعی هدایت می‌کند.

خلاصه مورد اول و دوم: دلیلی که من این تکالیف را به شما دادم این است که واقعاً باور دارم که تنها کسی که خودش را کامل می‌شناسد و از ته قلب خودش را می‌پذیرد و حتی خودش را دوست دارد، قادر به کسب عزت نفس، اعتماد به نفس بیشتر و در نهایت افزایش اعتماد به نفس تا جایی که اعتماد به نفس واقعی را کسب کند خواهد بود.

راز طلایی اعتماد به نفس واقعی
برای کسب اعتماد به نفس و عزت نفس ، این گام‌هایی که به شما معرفی می‌کنیم را به کار ببندید:

قضاوت نکنید: این مهم است که شما خودتان را قضاوت نکنید؛ چه برسد که بخواهید دیگران را قضاوت کنید! قضاوت نسبت به خود می‌تواند بسیار مخرب باشد، مخصوصاً وقتی این کار را به طور مرتب انجام می‌دهید.
مستقل باشید: نسبت به آنچه دیگران ممکن است درباره شما فکر کنند وابسته نباشید! اکثریت افرادی که اعتماد به نفس ندارند، سعی می‌کنند هر کاری که انجام می‌دهند، از نظر دیگران «خوب و جالب» دیده شود. در واقع، رفتار آنها تنها به عنوان یک کار بیهوده و عجیب و غریب دیده خواهد شد.
اهمیت ندهید: نسبت به انتقادهای غیرموجه اهمیت ندهید. این نوع از انتقاد نشان می‌دهد که شما واقعاً کارتان را درست انجام می‌دهید!
عاداتی که اعتماد به نفس را افزایش می‌دهند
فقط برای چند ثانیه شخصی با اعتماد به نفس واقعی را تصور کنید. آیا این شخص بااسترس رفتار می‌کند یا آشفته است؟ من مطمئن هستم که اینطور نیست.

برای هر روز آماده باشید! افراد با اعتماد به نفس، با آرامش زندگی می‌کنند، همیشه برای چالش‌های روزانه آماده هستند و وقتی شرایط استرس‌زای نامشخصی رخ می‌دهد، وحشت نمی‌کنند. شیوه‌ای که رفتار می‌کنید، اثر قابل توجهی روی دیگران، چه مثبت و چه منفی خواهد داشت.
به نحوه‌ی رفتارتان توجه کنید! افراد با عزت نفس بالا، میزان بالایی از آگاهی از نحوه‌ای که رفتار می‌کنند و اینکه دیگران چطور ممکن است رفتارشان را در نظر بگیرند، دارند. یک زبان بدن با اعتماد به نفس، روشی که صحبت می‌کنید و حالات چهره شما، نه تنها روی دیگران تاثیر می‌گذارد، بلکه شما را قادر خواهد کرد تا به اعتماد به نفس واقعی دست یابید.
پخش پنجم: اعتماد به نفس واقعی در مقابل عدم وابستگی
داشتن اعتماد به نفس واقعی یعنی شما خودتان را از تلاش برای یافتن اعتبار، دانش و پذیرش خارجی از طرف دیگران آزاد ‌کنید. اعتماد به نفس واقعی نیازی به تایید دیگران ندارد. شخصی که اعتماد به نفس واقعی دارد، به نظرات دیگران وابسته نیست و بعید است توسط آنها تحت نفوذ منفی قرار گیرد. منشأ عزت نفس حقیقی از درون فرد است؛ دانش و درک توانایی‌ها و ویژگی‌های شخصیتی فرد است.

بخش ششم: تاثیر ناخودآگاه شما
ناخودآگاه شما به تمام تجربیات و اتفاقاتی که در حافظه شما ذخیره شده دسترسی دارد. اگر بنا دارید سوالی مثل «چرا من اعتماد به نفس ندارم؟» را از خودتان بپرسید، ناخودآگاه شما به دنبال پاسخی برای سوال شما در حافظه خواهد گشت و تجربه‌ای از گذشته را پیدا خواهد کرد. بسته به نوع سوال، ناخودآگاه شما رویدادهای منفی بسیاری از گذشته‌تان پیدا می‌کند که گواهی بر عزت نفس پایین شماست. این معمولاً به این معنی است که شما با پرسیدن سوالات مشابه بالا، به باورهای منفی‌تان قدرت می‌بخشید.

حقه‌ای که می‌توانید به کار ببندید این است که از خودتان سوالات مثبتی که از قبل تنظیم کرده‌اید را بپرسید، که نمی‌تواند توسط ناخودآگاه با باورها و تجربیات منفی از گذشته پاسخ داده شود:

چه وقت اعتماد به نفس بیشتری را احساس می‌کنم؟

دیگران چه چیزی در مورد من را دوست دارند؟

چه چیزی در مورد شخصیتم را دوست دارم؟

چه چیزی من را خاص می‌کند؟

بخش هفتم: آنچه می‌گویید را تماشا کنید
تا به حال توجه کرده‌اید، وقتی در مورد موضوعاتی که با احساسات منفی درگیر هستند صحبت می‌کنید، چقدر احساس ناراحتی می‌کنید؟ دلیل این اتفاق این است که ما کلمات را با احساسات مثبت یا منفی پیوند می‌دهیم. کلمات منفی باعث می‌شود شما احساس ناراحتی و افسردگی کنید؛ بنابراین، مهم است که شروع به تشخیص این کلمات کرده و آنها را با کلمات مثبت تغییر دهید:

من اعتماد به نفس ندارم. —< من در حال حاضر در حال افزایش اعتماد به نفس‌ام هستم.

من خیلی عصبانی هستم. –< من کمی ناراحت هستم.

من مشکلات زیادی دارم. —-> چالش‌های زیادی در زندگی‌ام وجود دارد که در حال مسلط شدن بر آنها هستم.

بخش هشتم: فعال باشید
رفتار غیرفعال نسبت به رفتار دیگران به شرایط بیرونی اجازه می‌دهد تا تاثیر منفی روی حال و هوای شما بگذارد. حتی بدتر، این تاثیرات می‌تواند روی اعتماد به نفس شما هم تاثیر بگذارد. در مقابل: تبدیل شدن به شخص فعالی که نسبت به زندگی‌اش کنترل کامل دارد و اهداف‌اش را به وضوح بیان می‌کند، قدرت و اعتماد به نفس را به فرد باز می‌گرداند.

بخش نهم: تجسم منفی را متوقف کنید!
وقتی افراد از چیزی می‌ترسند، به احتمال زیاد همه جور پی‌آمد منفی که می‌تواند اتفاق بیافتد را تجسم می‌کنند. این کار نه تنها به قدری منفی است که ترس آنها درباره اتفاق مورد نظر را بیشتر می‌کند، بلکه احتمال اینکه اتفاقی که تجسم کرده‌اند رخ بدهد هم بیشتر می‌شود. پس در این مورد، شما که خودتان را در یک وضعیت ناامن و فاقد اعتماد به نفس تجسم می‌کنید، باید شروع به تغییر تجسم‌تان از منفی به مثبت کنید.

بخش دهم: تاکیدات مثبت برای اعتماد به نفس
تاکیدات مثبت برای اعتماد به نفس می‌تواند به شما در بهبود عزت نفس کمک کرده و وقتی به درستی اجرا شود، اعتماد به نفس را بیشتر می‌کند.

راهنمای کوتاه تاکیدات مثبت برای اعتماد به نفس:

از کلمات نامناسب استفاده نکنید! به کلماتی که در عبارات‌تان استفاده می‌کنید توجه کرده و از کلماتی که همراه با احساسات منفی هستند استفاده نکنید.
وضعیت ذهنی درست: مطمئن شوید وقتی تاکیدات مثبت را شروع می‌کنید در وضعیت ذهنی درستی باشید! مهم است که برای انجام این کار در آرامش بوده و احساس راحتی کنید.
تاکیدات‌تان را بنویسید!

تاکیدات‌تان را تجسم کنید!

در این قسمت، به شما برخی از تاکیدات مثبت مفید برای اعتماد به نفس را ارائه می‌دهیم:

«من به خاطر اینکه دارای اعتماد به نفس هستم بسیار سپاسگذار هستم. »

«من نسبت به خودم ایمان و اعتماد دارم.»

«من به راحتی می‌توانم چالش‌هایی که در زندگی مواجه می‌شوم را کنترل کنم»

بخش یازدهم: زبان بدن
زبان بدن یک شخص میزان اعتماد به نفس فرد را منعکس می‌کند. شخصی که اعتماد به نفس ندارد از برقراری ارتباط چشمی پرهیز می‌کند، از ارتباط فیزیکی با دیگران پرهیز می‌کند، با صدای پایین صحبت می‌کند و با شانه‌های افتاده قدم می‌زند. شخصی که به وضوح با زبان بدن نشان می‌دهد که قابل اعتماد نیست، همچنین از طرف دیگران به عنوان فردی که اعتماد به نفس ندارد در نظر گرفته می‌شود، که در نتیجه تردید و عدم خودآگاهی فرد را افزایش می‌دهد.

در حالی که اکثریت افراد از این واقعیت که زبان بدن یک شخص وضعیت پنهان او را منعکس می‌کند، آگاه هستند؛ از اینکه یک تغییر در ژست و زبان بدن می‌تواند تاثیر زیادی روی خودآگاهی آنها داشته باشد را نمی‌دانند.

این مقاله نیز میتواند برایتان مفید باشد : راز جذابیت

با ترس‌هایتان روبرو شوید

برای افزایش تاثیر مثبت زبان بدن‌ روی اعتماد به نفس‌تان، می‌توانید شیوه‌ای که یک شخص با عزت نفس بالا که دارای اعتماد به نفس واقعی است حرکت می‌کند، نگاه می‌کند و عکس‌العمل نشان می‌دهد را تجسم کنید. سعی کنید زبان بدن او را اخذ کرده و تاثیرات مثبت را روی اعتماد به نفس‌تان احساس کنید! دفعه بعد که با شرایطی مواجه شدید که معمولاً بدون اعتماد به نفس رفتار می‌کنید، سعی کنید رفتارهای شخص معروف مورد نظرتان را به یاد بیاورید.

منبع: planetofsuccess | seminarema

برای دریافت کدهای تخفیف، هدایا، آموزش‌های اختصاصی و اخبار مهم، در خبرنامه ایمیلی عضو شوید

با موفقیت عضو شدید!

مطلب پیشنهادی

این تنها میانبر دنیای موفقیت را یادبگیرید و آنرا به هیچکس نگویید

میان بردنیای موفقیت را یادبگیرید و آنرا به هیچکس نگویید

تنها میانبر دنیای موفقیت را یادبگیرید و آنرا به هیچکس نگویید میهن مگ در مورد میانبر …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *